Aston Mercedes Ferrari

Grand Tourer – auto workoholického penzistu – je teraz dostupné mladším a menej rezolútnym vodičom

Keď ste sa koncom 19. storočia chceli najesť a obliecť a boli ste chudobný, museli ste vedieť variť a šiť. Keď ste to nevedeli, museli ste sa oženiť. Veru, sobáš bol kedysi otázkou života a smrti. Keď ste však boli príslušníkom buržoázie alebo aristokracie, tieto činnosti ste mohli zveriť mnohopočetnému služobníctvu. Hneď ako ste ráno otvorili oči, jedny ruky z vás sťahovali pyžamo, druhé stlali posteľ s nebesami, tretí pár rúk otvoril okno, aby dnu vpustil kyslík a slnko a štvrtý už pripravoval horúci kúpeľ. V kúpeli mladá slúžtička umyla všetky (Všetky!) záhyby tela, zatiaľ čo predchádzajúce tri páry rúk už naložili do krbu, pripravili raňajky a priniesli noviny. Podobne to bolo s cestovaním. Keď ste chceli ísť ďalej než kilometer, museli ste mať kone. Tie bolo treba kŕmiť, česať a odpratávať ich produkt, takže ste potrebovali niekoľkých paholkov, ľudí, ktorých život bol menej vzácny než život žrebcov. V prípade, že ste koňa nevlastnili, mohli ste si privolať koč alebo fiaker, ktorý mal kočiša, obyčajne aj dvoch. Bolo o vás postarané, nemuseli ste ani prstom pohnúť, vaši pomocníci pre vás urobili, čo vám na očiach a genitáliách videli, len aby ste ich neposlali preč, pretože to pre nich znamenalo manufaktúru.

Mali ste tak všetko, okrem jednej veci. Nemali ste súkromie. Preto sa múdri a šikovní muži tej slávnej doby pokúšali vynájsť spôsob dopravy, ktorý by mohol majetný človek využívať bez nutnosti zamestnávania hromady personálu. Tak vznikol automobil.

Autá pre všetkých
Píše sa rok 2018 po Kristovi. Automobilov sú na svete milióny kusov, tisíce typov a desiatky druhov. Pre každého človeka existuje v ponuke ten správny. Ste hlavný radca, ktorý nemá spoj zo svojho bydliska do úradu? Hyundai i10. Máte dlhé nohy? Hyundai i20. Veľkú hlavu? Hyundai ix20. Neustále všade meškáte? Hyundai i30 Turbo. Mali ste päť nechránených pohlavných stykov a chcete ísť s rodinou na výlet? Hyundai Grand Santa Fe. Kórejský koncern má pre vás kompletný sortiment automobilov pre všetky jedinečné potreby. Ceny sú viac než konkurencieschopné a kvalita za posledných 10 rokov ubehla na Pluto a späť. Kúpou vozidla Hyundai naviac podporujete nadregionálnu ekonomiku, väčšina z nich sa vyrába v moravskej obci Nošovice. Nemôžete sa pomýliť.

Hyundai

Čo však v prípade, keď do práce chodievate pešo, telesne ste usporiadaný normálne, rodinu nemáte a chcete šoférovať? Či už žijete na Slovensku alebo vo Francúzsku, po autách šliapeme a ohadzujeme sa nimi. Infraštruktúra európskych miest pomaly a isto prehráva boj s ich prudkým množením, autá teraz robia na cestách to isté, čo na parkoviskách – stoja. Chcete naozaj pridávať do obehu ďalší Golf?

Aston Martin DB9/DBS
Zo šesťlitrového dvanásťvalca vedia dnes automobilky poľahky vytiahnuť 700-800 koní. Keď sa v roku 2004 na trh vypotácal Aston Martin DB9, koní bolo v takom motore len 450. Nepresvedčivé boli aj jazdné vlastnosti, pri rýchlej jazde sa auto zbytočne vrtelo, nebolo veľmi kvalitne zmontované, Astona ešte stále vlastnil Ford, ovládanie navigácie bolo prinajlepšom bolestivé a za rovnakú cenu ste mali niekoľko lepších alternatív. Keď ho však aj dnes uvidíte prejsť okolo, prelestné tvary a divo bijúce hromy z výfukov vás presvedčia, že nič iné si kúpiť nemôžete. V modeli DBS boli o tri roky mnohé z pôvodných nedostatkov opravené a v agregáte našli konštruktéri ďalších 67 koní. Normálne sa im tam niekde schovala jedna Škoda Citigo. Okrem dizajnu a zvuku už Aston neponúka veľa. Nepreveziete v ňom ani malý rebrík a nemá ťažné zariadenie, ale môžete sa predstavovať najprv priezviskom: „A vy ste pán. . .“ „Vasilišin. Mikolaj Vasilišin.“

Aston Martin DB9
Aston Martin DB9
Aston Martin DB9

Ferrari 612 Scaglietti
Ste človek finančnej ľubovôle? Máte dušu a nebojíte sa ju používať? Ferrari 612 Scaglietti je veľké kupé so štyrmi sedadlami a klasickým usporiadaním s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Vyrábalo sa v rokoch 2004-2010 s celohliníkovou karosériou a dvanásťvalcovým motorom s výkonom 540 koní. Maximálna rýchlosť je 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h asi 8 sekúnd. Tieto parametre platia pre prípad, že na ňom chcete naozaj niekam dôjsť. Z fotografií si asi nevezmete veľa, naviac vás odradia divné hmyzie svetlomety, keď ho však uvidíte naživo, Audi A8 sa vám navždy premení na škatuľu od topánok. Staré kazové čudo so spotrebou 25 litrov je také nádherné, že ani najzarytejšia vydatá rímokatolíčka neodmietne ponuku nechať sa odviesť. Samozrejme, vydatú odmietnete a odveziete rímokatolíčku slobodnú, rozvedenú, alebo ktorej manžel zaš prišol včera pijany, nič z teho chlopa. Stanete sa váženým členom komunity.

Ferrari 612 Scaglietti
Ferrari 612 Scaglietti
Ferrari 612 Scaglietti

Mercedes-Benz SL 500
Ak sa vám nepáči dunenie Astona a vrčanie Ferrari a oveľa radšej by ste v rovnakej paráde cestovali nečujne, aj pre vás existuje motorizácia. Mercedes-Benz SL má v generácii R230 model 500, ktorý pod kapotou ukrýva skromný päť a pol litrový vidlicový osemvalec, ktorý produkuje 388 konských síl pri rovnako smiešnej spotrebe 16 l / 100 km. S takýmito parametrami sa síce bez rizika výbuchov smiechu nebudete môcť nikde pochváliť, za svoje peniaze však dostanete všetko, čo pravý grand tourer potrebuje. Motor vpredu, pohon vzadu, dvojdverovú dvojmiestnu kabínu vyjadrujúcu myšlienkový svet bezdetnej sériovej monogamie a naviac rýchlu kovovú otváraciu strechu. Pruženie ABC (Active Body Control, nie Alkohol Baby Cigarety) pochádza z limuzíny triedy S, je teda veľmi komfortné. Jednou z nevýhod Mercedesov je ich obľúbenosť u nočných obchodníkov s náhradnými dielmi, SL je však výnimkou, je totiž zaťažený neodňateľným imidžom auta osemdesiatročného nemeckého dôchodcu.

Mercedes Benz SL
Mercedes Benz SL
Mercedes Benz SL

Grand Epilogue
Nesnažte sa oklamať samého seba tuningom Vectry, koženým krytom na kapote Ibizy alebo dvadsať centimetrov hrubým výfukom na Celice. Neseďte v starej pežotke skrútený v sedadle ako had s jednou rukou na vrchu volantu. Ak nemáte na účte 50 000 až 100 000 eur a nemôžete si dovoliť auto, ktoré ľuďom prinesie zrakové a sluchové pohladenie a ktoré bude vzdávať všetku úctu a slávu skrze Krista, s Kristom a v Kristovi, odporúčam vám pre vaše vlastné dobro nasledovné alternatívne riešenia:

1. V meste sa pohybujte pešo, čo je zdravé, alebo taxíkmi, čo je lacné. V Košiciach môžete za cenu naftovej Octavie mávať na Easy Taxi každý deň dvakrát po dobu desiatich rokov. Žiadne problémy s parkovaním, poistením ani s políciou. Hlavne nie s tou košickou.

2. Medzi mestami využite vlaky a autobusy. Bližšie spoznáte svoj národ a živočíšny druh a možno prídete na to, čo ďalej a prečo vôbec.

3. Alebo keď už máme tú demokraciu – kúpte si Hyundai.