Teória kávového mikroúspechu

Ideme na kávu. Dáš si kávu? Dáme kávu. Ráno sme odlietali z Burgasu a na obed sme už doma pili kávu. Môžem ťa pozvať na kávu? Nie? Čiže nechceš so mnou spať?

Káva je druhá najvýznamnejšia látka na zemskom povrchu, po kyslíku, a určite nájdete ľudí, ktorí sú za kávu ochotní zatajiť dych na minútu každých desať minút. Jej produkcia láme rekordy, za posledných 70 rokov sa zdvojnásobila, len za posledných 7 vzrástla o 10%. Teraz nás naviac na obaloch presviedčajú, že sa pestuje ekologicky a jej zberači pracujú v súlade so Zákonníkom práce a pravidlami BOZP. Firmy aj domácnosti nakupujú tisíceurové automaty, drahé ručne maľované šálky a dizajnové lyžičky a cukorničky.

Všade vznikajú nové kaviarne, malé rodinné aj veľké franšízové, objavujú sa nové metódy ako kávu pripraviť, someliérsky o nej tárať a fetišisticky sa s ňou hrať ako malé deti s ohňom, akurát kávičkári sa pri tom nepočúrajú. Aspoň nie hneď. V čom spočíva popularita nápoja a jeho dominantné miesto v našej spoločnosti, gastronómii a sexualite?

Kávy Sveta, Košice.

Ľudia pijú kávu pre jej povzbudzujúce účinky. Kto pije jednu, má z nej palpitácie, kto pije šesť, je voči nej rezistentný a je pre neho len placebom a nutkavým rituálom. Čerstvo pomleté zrnká voňajú nádherne, niektorá káva má zaujímavú vôňu aj po zaliatí vodou, chuť je odporná v 100% prípadoch, kyslá alebo horká, no napriek tomu bezchutná žbrnda, ktorú je treba zamaskovať mliekom, mliečnou penou, škoricou, tekvicovým korením a cukrom.

Ľudia ju pijú, aby dali najavo pracovitosť. Dám kávu a idem makať. Nič nestíham, už som dal piatu kávu a ešte toľko roboty mám, budem tu do polnoci, idem si urobiť kávu. Skutočné výsledky dosahujú tí, čo sa za päť sekúnd napijú z vodovodu, rovno z batérie, notorickí chodiči do kuchynky a preberači výmeny radiátorov a čítal-si-čo-včera-povedal-Fico veľmi nie.

Ľudia ju pijú na znak fiktívneho mikroúspechu, pretože skutočné úspechy sa dosahujú ťažko a trvajú dlho. V dobe optického internetu nesmie nič trvať dlhšie ako 7 minút, webová stránka musí zaujať za 7 sekúnd. Tweet má 140 znakov, obrázok musí obsahovať koláčový graf a ženu v bikinách, pizza musí prísť horúca a obsah Dona Quijota si prečítam na Wikipedii, respektíve začnem, ale po minúte radšej odpoviem kamarátovi na WhatsAppe, že som videl v bare tú novú potenciálnu konkubínu.

Populárne weby uverejňujú správy zo života miliardárov a ich zoradenie v rebríčkoch hodnoty majetku, ale zadávatelia reklamy sú deodorant a gél na kĺby. Ambicióznejším čitateľom sa ponúkajú fotografie tínedžerov v súkromných tryskáčoch. Máte 40 a ešte nemáte ani prvý milión? Zabite sa. Alebo nie. Dajte si kávu.

Dubai Cafe, Trenčín.

Sme nachovaní reportážami o materiálnom úspechu a motivovaní, že môžeme dosiahnuť rovnakú métu luxusu. Je však nutné niečo urobiť, niečo nepríjemné, nepohodlné, zložité a počítať s možným fiaskom a trapasom. Najčastejšie s obidvomi. Mnohí preto nechcú riskovať, zostávajú v zabehnutom konvenčnom režime a každodenné triviality si ozvláštňujú kávou: „Bol som na pozemkovom úrade, ale mali ešte zatvorené, tak som skočil vedľa na kávu. Stretol som švagra, dali sme kávu. Bol som na káve s kamarátom, aby sme prebrali, ako zatipujeme španielsku ligu a či platí tá opekačka v sobotu. Zuza, príď na kávu!“

Keď Neil Armstrong vystúpil z lunárneho modulu Apollo 11, určite nepovedal: „No, takže sme tu na Mesiaci, spravte dakto cappuccino.“

Spotreba kávy bude ďalej narastať, stále viac ľudí na planéte, stále viac chce vyzerať pracovito, so slušným spoločenským postavením a vycibreným vkusom, každý chce pohlavný styk, ale nemôže ho žiadať priamo verbálne, každý chce pociťovať úspech z nakupovania v drogérii a výmeny pneumatík.

Prípadová štúdia
Jednou z najbohatších nemeckých rodín sú Reimannovci. Geissenovci nemajú ani percento a sú to Geissovci, mimochodom, ale to je dlhý príbeh. Familie Reimann investuje od roku 2012 do kávy. Kúpili americké siete kaviarní Peet’s Coffee & Tea za 825 miliónov eur a Caribou za 260 miliónov. Kúpili holandskú spoločnosť Douewe Egberts za 7,5 miliardy a amerického výrobcu kávy a kávovarov Keurig Green Mountain za 13,9 miliardy. Výsledný JAB Holding sa v roku 2016 stal najväčším kávovým koncernom na svete a dominuje majetkovej štruktúre rodiny. Investiční poradcovia vsádzajú na to, že ľudia budú v blízkej aj vzdialenej budúcnosti požadovať stále viac a viac osobných mikroúspechov.

Káva sa pije len keď prší, sychravie alebo mrzne. Čiže keď je pľušť, slota alebo osuheľ.

Libresso Löwy, Bardejov.